Direktlänk till inlägg 5 januari 2016

Fortfarande bara två om dagen

Av Klara Livet - 5 januari 2016 21:27

Min Treo-nedtrappning, vars mål är att leda till Treo-stopp, håller tvåan. Dvs två Treo per dag hittills i år, utom i går, då det blev tre. Men det är ändå bra för att vara jag! 

 

Det var ett nyårslöfte till mig själv, att sluta med Treo. Jag har tagit allt för många, i allt för många år. Utan att jag egentligen vet hur det eventuellt skadar, så tänker jag att det ju inte kan vara bra att äta så mycket tabletter som jag gör?! Dåliga dagar blir det 10 stycken... en normal dag tar jag väl kanske 5 stycken. 


Det enda jag vet är att man får huvudvärk av Treo och det märker jag också tydligt själv. De gånger jag försökt sluta har jag fått djävulsk huvudvärk och det är det som gjort att jag inte orkat, utan börjat om igen. Den här gången verkar det dock - peppar peppar! - gå bättre. Till och med bra, kanske.


Jag är ofta väldigt, väldigt trött och det tror jag är en effekt av Treon. Man (ja, inte bara jag) blir för en kort stund uppiggad av Treo, men när man äter så många som jag gör så upplever jag att det får motsatt effekt. Jag blir stentrött! Och jag kan bli det inom en minut efter att jag tagit tabletten - vilket kan få mig att fundera över om det är psykiskt... för så snabbt kan det väl ändå inte verka? Eller?


Av och till får jag lågt järnvärde. Så har jag alltid funkat, sedan unga tonår. Nästan alltid märker jag av det pga/tack vare en alldeles speciell sorts trötthet. Då brukar jag köpa en flaska Blutsaft och så blir det bra, men för ca fem år sedan visade ett blodprov att depåerna var jättelåga och jag fick järntabletter utskrivna av läkare. Samma hände igen för några månader sedan och då ville läkaren gärna undersöka orsaken. Han sa att så lågt depåvärde (minns inte namnet, men det är inte hb:t, utan ett annat) kan ha en orsak som exempelvis en blödning i tarmen - som man kan få av överdriven eller långvarig användning av värktabletter. Dock var det - tack och lov! - tydligen värre med paracetamol, som Panodil tex, än acitylsalicylsyra, som det är i Treo.


Jag avstod nämnda utredning, eftersom den innebar att lämna avföringsprov, vilket inte jättelockande (haha, hittade en jätteroligäcklig bild till det, lägger den sist i inlägget!). Men mest av allt är jag nog rädd för att få svar som visar att jag skadat min kropp.   


När jag tagit mer än vanligt mycket Treo en period, så mår jag väldigt dåligt i kroppen. Blir obehaglig på något vis. Obekväm och uschlig. Då drar jag ned på användandet, men det kommer ju aldrig ner till en vettig nivå. 


 

 
 
http://living-dead-after-cancer.bloggplatsen.se

http://living-dead-after-cancer.bloggplatsen.se

6 januari 2016 13:22

OJ! Men minns att jag läste en gång i tiden att Treo är starkt beroendeframkallande. Det är visst något vanligt som kvinnor faller i, treomissbruk. Du typ drogar på det helt enkelt... Hoppas hoppas du kommer ur det!

http://living-dead-after-cancer.bloggplatsen.se

Klara Livet

6 januari 2016 15:32

Vilket är ytterligare en anledning till att jag inte vill att läkaren får veta precis hur det är; jag är nykter alkoholist och tänker han att jag har bytt ut det beroendet mot ett annat, så kommer jag få ännu svårare än jag redan har att få ut min ångestmedicin... Jag hör ju att det låter helt sjukt och det är det väl kanske, men... I perioder har jag mycket ångest och då behöver jag tabletterna. Det handlar inte om mer än 1 vecka varannan månad eller mer sällan eller så, så det vore så dumt att mista det pga Treon. :/

 
Hanna

Hanna

7 januari 2016 06:54

Hej!
O, förr skulle jag ha sagt att inte håller de på och gör livet surt för Treomissbruk eftersom det är något så vardagligt missbruk som röka eller socker. Men som sagt, det är förr det! Jag skulle nog också försöka få ordning på det själv...

Tack för att du uppmärksammade det där med att inte se svar. Har vaknat till lite nu och tänker börja svara i bloggen hos denne dom svarat i min blogg.

http://living-dead-after-cancer.bloggplatsen.se

Klara Livet

7 januari 2016 09:31

Jag funderar fortfarande på det där med att svara på/få svar på kommentarer. Vet inte hur jag ska göra, det ger sig nog med tiden. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Livet - 22 januari 2016 10:48

Min sambo har en sjukdom som gör att han inte kan göra nästan någonting, som är fysiskt påfrestande. Eller åtminstone är han kraftigt begränsad. Sjukdomen finns där hela tiden, men den går i skov och är i perioder är den ännu sämre.   Vi bor i hu...

Av Klara Livet - 19 januari 2016 15:00

Jag vet ju att jag blir trött av Treo, när jag tar för mycket, och jag tror det är det jag får bekräftat nu när jag lyckats dra ner på min konsumtion så pass mycket som jag har. Jag har en helt annan energi!   Men så blev jag förkyld, så nu har j...

Av Klara Livet - 17 januari 2016 17:55

Det var det här med att bete sig som en beroende kring Treoproblematiken jag har...   Nu har det varit två tuffa dagar på jobbet och wow! Då faller allt. Eller nej, det är att vara orättvis mot mib själv, men dubbla intaget Treo mot tidgare i jan...

Av Klara Livet - 13 januari 2016 18:52

Kom till jobbet i morse. Kollegan har sagt upp sig och kommer att vara sjukskriven under uppsägningstiden. Hon lämnade nyckeln i går och tackade för de här åren. Dvs hon tackade Chefen, efter att jag gått hem. Mig svarade hon inte ens när jag ropade ...

Av Klara Livet - 13 januari 2016 06:57

Är på väg mot jobbet. Hade ju ett katastrofmöte där i går, som jag bad er om hjälp med råd kring hur jag ska hantera. Rena felaktigheter sprids av en kollega, kring hur jag beter och betett mig, både över lag och i vissa specifika situationer.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards