Direktlänk till inlägg 6 januari 2016

Får man vara avundsjuk på sin partner?

Av Klara Livet - 6 januari 2016 22:31

Jag är det. Har varit länge. Härom dagen hörde jag att de pratade om det på radion (P3 vid lunchtid, något sorts relationsrådsprogram), det här med att vara avundsjuk på sin partner.


Exemplet i radio var ett par som hade träffats när de gick samma utbildning. Någon typ av reklamutbildning, tror jag det var. Efter det har det tydligen gått jättebra för den ena av dem, han fick jobb och gjorde karriär, medan den andra i dag jobbar i klädbutik. Den sistnämnde var jätteavundsjuk och hade stora problem med att vara det.


Jag känner igen mig. 


Min sambo och jag jobbar båda i arbeten där vi träffar människor som lever i samhällets mest utsatta grupper. Jag skaffade mig en relevant utbildning för tio år sedan, medan min sambo inte alls har någon utbildning på området. Han har läst pedagogik på högskola, men han har aldrig lärt sig om samtalsmetodik, socialtjänstlagar, missbruksbehandling, kriminalvård, psykiatri eller liknande. Jag har allt det där.


Att min sambo har långt många fler stödsamtal än vad jag har svider. Det gör mig ledsen och frustrerad. Och så blir jag ledsen att jag känner så, besviken på mig själv liksom.


Visst är jag glad för hans skull, han jobbar ju med något han verkligen vill och trivs med, men... jag då?Jag vill också ha sådana där regelbundna, bokade stödsamtal med samma, återkommande personer, som han har. Inte så som jag har, där det är väldigt sporadiskt, inte lika ofta som för honom och ingen kontinuitet eller självklar uppföljning.


Det gör ont. Och så gör det ont att det gör ont. Jag känner det som om jag är missunnsam, fast jag inte är det, och... ja, jag vet inte... elak kanske. Eller iaf orättvis. Varför kan jag inte bara glädjas för honom? Jag gör ju det också, självklart, men... jag är avundsjuk! Jag vill ha det han har. Det vore mer rättvist om det var jag som hade det, det är ju jag som har utbildningen!


Får man tänka så? Får man känna så?

 
 
Stamp-E

Stamp-E

7 januari 2016 00:32

det är helt ok att känna så, men jag hade pratat med sambon om det, för att ta död på hjärnspökena... låt inte dom bygga bo...

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Klara Livet

7 januari 2016 09:10

Mmm... jag har inte gjort det för att jag skäms och att jag inte vill såra honom. Vill ju inte säga "kan du snälla sluta berätta om vad du gör på jobbet"... Han är ju uppenbarligen uppskattad på jobbet och då ska jag väl vara glad för honom och vilja lyssna?

Dessutom skulle avunden inte försvinna bara för att jag berättar för honom att den finns, situationen blir ju inte annorlunda. Han kommer fortfarande att ha fler sådana samtal på sitt jobb, som jag vill ha på mitt, men inte har - och då har jag kanske tagit upp det hela och ev skapat en konflikt på köpet eller gjort honom ledsen, helt utan att det bidragit till något positivt...

Men visst, lite skulle det kanske hjälpa att åtminstone tala om för honom att jag kan känna lite sådana känslor ibland...

 
Roxxie

Roxxie

7 januari 2016 01:50

Självklart får man känna så, jag kan känna mig jättesvartsjuk på min pojkvän. Det är jobbigt men det hjälper med att prata ut och/eller försöka fokusera på annat. Det kan vara svårt, men det är inte bra att tänka på de för mycket..

http://roxxie.bloggplatsen.se

Klara Livet

7 januari 2016 09:25

Jag vet inte om jag tror på förträngning som metod - men det är vad jag använt mig av hittills. ;)

Är svartsjuka och avundsjuka samma sak, sitter jag och funderar på? Jag tror inte det, men kan inte riktigt precisera vari skillnaden ligger...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Livet - 22 januari 2016 10:48

Min sambo har en sjukdom som gör att han inte kan göra nästan någonting, som är fysiskt påfrestande. Eller åtminstone är han kraftigt begränsad. Sjukdomen finns där hela tiden, men den går i skov och är i perioder är den ännu sämre.   Vi bor i hu...

Av Klara Livet - 19 januari 2016 15:00

Jag vet ju att jag blir trött av Treo, när jag tar för mycket, och jag tror det är det jag får bekräftat nu när jag lyckats dra ner på min konsumtion så pass mycket som jag har. Jag har en helt annan energi!   Men så blev jag förkyld, så nu har j...

Av Klara Livet - 17 januari 2016 17:55

Det var det här med att bete sig som en beroende kring Treoproblematiken jag har...   Nu har det varit två tuffa dagar på jobbet och wow! Då faller allt. Eller nej, det är att vara orättvis mot mib själv, men dubbla intaget Treo mot tidgare i jan...

Av Klara Livet - 13 januari 2016 18:52

Kom till jobbet i morse. Kollegan har sagt upp sig och kommer att vara sjukskriven under uppsägningstiden. Hon lämnade nyckeln i går och tackade för de här åren. Dvs hon tackade Chefen, efter att jag gått hem. Mig svarade hon inte ens när jag ropade ...

Av Klara Livet - 13 januari 2016 06:57

Är på väg mot jobbet. Hade ju ett katastrofmöte där i går, som jag bad er om hjälp med råd kring hur jag ska hantera. Rena felaktigheter sprids av en kollega, kring hur jag beter och betett mig, både över lag och i vissa specifika situationer.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards