Alla inlägg den 22 januari 2016

Av Klara Livet - 22 januari 2016 10:48

Min sambo har en sjukdom som gör att han inte kan göra nästan någonting, som är fysiskt påfrestande. Eller åtminstone är han kraftigt begränsad. Sjukdomen finns där hela tiden, men den går i skov och är i perioder är den ännu sämre.


Vi bor i hus. Ett inte särskilt nybyggt hus, vilket innebär att det behöver ganska mycket underhåll - och det kommer an på mig att göra't. Ibland känns det som att det är som att bo ensam, med en inneboende som inte har något ansvar för byggnaden. Han bara hyr och bor, jag är hyresvärden, som servar med allt underhåll eftersom det ingår i hyran.


Det är jobbigt. Jag vet inte om jag orkar. 


Det var inte på de här premisserna jag köpte huset och flyttade hit. Det var inte villkoren jag skrev på för. Vi skulle hjälpas åt. Vi skulle bygga, måla, hugga ved, klippa gräs... tillsammans.


Nu gör jag det, medan han ligger på sängen.


Dessvärre har han inte accepterat situationen och hamnar lätt i nedstämdhet och håglöshet. Det gör att när jag ber honom ta ansvar för "markservicen" - dvs handla, laga mat, ta hand om barnen - så att jag kan göra det som behöver göras på huset/i trädgården, så blir han sur. Eller egentligen är det väl ledsen och frustrerad han blir, över att inte kunna vara med, men det kommer ut som dåligt humör.


Jag vet inte om jag vill eller orkar det här längre. Jag älskar mitt hus och min familj, och antagligen min sambo också, men det här har tärt länge och såren börjar bli djupa.


Hur djupa kan de bli och ändå läka?

Skapa flashcards